Dersin Adı | Teknoloji Okuryazarlığı ve Bilişim Etiği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NMC 320 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere yeni teknolojilerin toplumsal bağlamlar içinde ortaya çıkışını ve bu teknolojilerin gündelik hayatta kullanımı sırasında karşılaşılan etik sorunları anlamlandırmaları için kavramsal araçlar sağlamayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders teknolojiye toplumsal bir pratik olarak yaklaşan ve yeni teknolojilerin üretimi üretimi ve tüketimi ile ilgili etik sorunları ele alan teknoloji çalışmalarına bir giriş niteliğindedir. Ders ilgili materyallerin eleştirel bir şekilde okunması ve ilgili problemlerin grup tartışmaları şeklinde tartışılması şeklinde tasarlanmıştır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Dersin Yapısı, İçeriği ve Beklentiler | |
2 | Terimlerin Tanımlanması: Teknoloji, Okuryazarlık, Enformasyon, Enformasyon Etiği (I). | |
3 | Terimlerin Tanımlanması: Teknoloji, Okuryazarlık, Enformasyon, Enformasyon Etiği | |
4 | İnternet nedir (Bölüm 1)? | Key Reading: Hayles, Katherine (2012) CHAPTER: ‘How We Read: Close, Hyper, Machine’ How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis, Chicago: Chicago University |
5 | İnternet nedir (Bölüm 2)? Tarihi ve günümüzde İnternet | Key Reading: Greenhard, S (2020) Chapter 1: The Internet of Things Changes Everything, The internet of Things pp.1-26. Lyon, D. (2017). Digital citizenship and surveillance culture: Engagement, exposure, and ethics in digital modernity. International Journal of Communication, 11, 19. |
6 | Veri Yoğunluklu Toplum (Bölüm 1): | Key Reading: Lovink, G. 2019, Chapter 1 Introduction: Society of the Social, Sad by Design on Platform Nihilism, pp 1-12. “Why we need better ethics for emerging technologies” Information Technology and Moral Philosophy (CSPP), pp. 26-40 |
7 | Veri Yoğunluklu Toplum (Bölüm 2): | Key Viewing: Ian Cheng Interview: A Portal to Infinity https://www.youtube.com/watch?v=TO6Luilc4Bo&t=4s Key Reading: Connolly, R. (2020) Why Computing Belongs Within the Social Sciences, Communications of the ACM, August 2020, Vol. 63 No. 8, pp. 54-59. Vannevar Bush, ‘As We May Think’, Atlantic Monthly 176.1 (July 1945): 101-108. |
8 | İnovasyon ve Değişim Çağında Dijital Bölünme (Bölüm 1) | Key Readings: Park, Y. J. (2013). Digital literacy and privacy behavior online. Communication Research, 40(2), 215-236. |
9 | İnovasyon ve Değişim Çağında Dijital Bölünme (Bölüm 2) | Key Reading: Beyond Data Literacy: Reinventing Community Engagement and Empowerment in the Age of Data, Datapop Alliance White Paper Series, September 2015. |
10 | İnteraktif tasarım | Key Viewing: Nielsen, B. F. (2012) Participate! A critical investigation into the relationship between participation and empowerment in design for development: 1-8. |
11 | Grup Sunumları | |
12 | Bilimsel Bilgi Üretmenin Yeni Yolları | Key Readings: Manoley J., Sullivan A & Slee R (2018) The datafication of discipline: ClassDojo, surveillance and a performative classroom culture. Learning, Media and Technology Volume 44, 2019- Issue 1: the Datafication of Education Ryan, M (2015) Transmedia Storytelling: Industry Buzzword or New Narrative Experience? in Storyworlds: A Journal of Narrative Studies |
13 | Dijital etik ve Teknolojinin Geleceği | Key Reading: Shelton, T (2020) A post-truth pandemic? Sage Journals Key Viewing Citizenfour which is 2014 documentary film concerning Edward Snowden and United States National Security Agency spying scandal accessible here |
14 | Dersin Gözden Geçirilmesi | Key Reading: King, A. (2015), Subverting surveillance, Nature (London), 2015-08-26, Vol.524 (7566), p.413-413. Key Viewing: Watch Surveillance in an Era of Pandemic and Protest here. |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
Geert Lovink, Sad by Design on Platform Nihilism, 2019. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 20 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar. | |||||
2 | Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır. | X | ||||
3 | Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. | |||||
4 | İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir. | |||||
5 | Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | |||||
6 | Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |||||
7 | Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir. | |||||
8 | Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır. | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır. | |||||
10 | Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest